Mobiliteitsplan voor Noord

27 mei

Amsterdam-Noord groeit als geen ander stadsdeel van Amsterdam. Het grootste deel van de woningbouwopgave staat in dit deel van de stad gepland. Dat heeft consequenties voor de bereikbaarheid. Daarom is het goed dat de gemeente het Mobiliteitsplan voor Noord actualiseert. VEBAN heeft een aantal punten meegegeven aan het projectteam.

VEBAN is blij met de plannen om een ZaanIJ-verbinding aan te leggen. De bedrijvenvereniging pleit daar al jaren voor en het feit dat de plannen daarvoor nu steevast in gemeentelijke stukken staan, is een positieve zaak. Wat VEBAN betreft wordt het echter geen bus- maar een railverbinding die aansluit op de toekomstige Oostbrug en via metrohalte Noorderpark over de Klaprozenweg naar Zaandam rijdt. Ook de Oostbrug zou dus mét een railverbinding voor ov gebouwd moeten worden. Daarmee ontstaat een grootstedelijke en regionale ov-verbinding die Amsterdam-Noord met de rest van de stad én de gemeenten ten Noorden verbindt.

Daarnaast zou de gemeente in haar doelstellingen om auto’s zoveel mogelijk uit de stad te weren, oog moet hebben voor zakelijk verkeer dat afhankelijk is van de auto, bus of vrachtwagen. Niet iedereen kan thuiswerken of met het openbaar vervoer. Ook mist in het plan de nodige infrastructuur om Zero Emissie – de doelstelling om binnen enkele jaren alle verkeer in Amsterdam uitstootvrij te laten zijn – mogelijk te maken. Er zouden omslag- en oplaadpunten moeten komen, laadinfrastructuur en veel meer mobiliteitshubs waardoor zakelijke reizigers minder afhankelijk worden van de auto.

Tot slot benadrukt VEBAN nogmaals te betreuren dat metrohalte Sixhaven nooit is gebouwd. Dat zou alsnog moeten gebeuren. Daarmee wordt niet alleen het overbelaste metrostation Noorderpark ontlast, maar ook de ponten, Amsterdam CS en het verkeer aan de IJ-zijde van het station.

Kortom, VEBAN is blij met de aandacht voor mobiliteit naar en in Noord. En ziet nog een aantal belangrijke punten ter verbetering.