Noord heeft ruimte om groots te denken

11 september

Maandag had VEBAN een succesvolle bijeenkomst in de ADAM Toren, waarbij ze haar visie over toerisme heeft overhandigd aan wethouder Udo Kock van Economische zaken en Toerisme. Veertig ondernemers uit de toeristische sector in Noord, maar ook vertegenwoordigers van Amsterdam & Partners (voorheen Amsterdam Marketing) en het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBTC) waren aanwezig.

“Noord leent zich uitstekend voor iets creatiefs en afwijkend”, zei wethouder Udo Kock tijdens de bijeenkomst maandagavond. Kock: “Er zijn veel overeenkomsten tussen Berlijn en Noord. Het is nog niet helemaal af. Dat geeft ruimte om net iets grootser te denken. Er zijn visionaire ideeën voor Noord die voor de rest van de stad ongeloofwaardig zijn.”

Een reuzenrad op het Buikslotermeerplein of een museum van internationale allure, zoals VEBAN suggereert in haar visie op het spreiden van toerisme in Noord, is volgens Kock zeker een optie. Op Overhoeks is dit grootste denken al gebeurd, kijk naar Eye en de ADAM Toren. “De komende tien jaar zal het Buikslotermeerplein daar ook een voorbeeld voor zijn.”

Van Gogh op het Buikslotermeerplein
Het spreiden van toeristen uit de binnenstad over heel Amsterdam, dat wordt al jaren geroepen maar nooit echt in de praktijk gebracht, memoreerde voorzitter Rob Post tijdens de presentatie.

VEBAN pleit er daarom in haar visie over toerisme voor om bezoekers uit de binnenstad te verleiden Noord op te zoeken. Niet in de woonbuurten, maar wel langs het IJ en metrostation Noord. Maak een IJ-promenade van het Hamerkwartier tot aan de NDSM werf, ontwikkel een attractie van internationale allure op het Buikslotermeerplein, doe een grote internationale marketing campagne en zorg voor veel betere bereikbaarheid. “Daarom vraag ik aan de gemeente: laat ook ondernemers participeren, niet alleen bewoners. Laat ze meedenken over de invulling van toerismebeleid”, zei Rob Post.

Overhoeks – The Other District
Marjolijn Bronkhuizen van Eye (geopend in 2012 met nu 800.000 bezoekers op jaarbasis), deed al een voorzet: geef Overhoeks een naam en branding en zorg voor een goede bewegwijzering vanaf CS. “Dat je daar al ziet: aan de overkant bevindt zich The Other District of Amsterdam, of The Industrial District of Amsterdam.”

Sander Groet van de ADAM Toren -met de LOOKOUT en 1,6 miljoen bezoekers per jaar de grootste attractie buiten het centrum-, wil tunnels en bruggen. Het maakt hem niet uit, als er maar verbindingen komen. En het liefst meteen op drie punten: naar Overhoeks, het Hamerkwartier en de NDSM werf. “En voor het Wallengebied heb ik nog een wild plan. Maak een tweede tunnel, hef entreegeld en verplaats het hele wallengebied onder het IJ.”

Buikslotermeerplein kan net zo hip worden als NDSM
Sjoerd Steenbeek van Pllek, met 450.000 bezoekers per jaar, ging net als Eye in 2012 open. Toen had niemand zich kunnen indenken dat de NDSM werf zo populair zou worden. Zoiets kan ook heel goed op Buikslotermeerplein gebeuren. Maar dan moeten er wel creatieve popup cafés komen en een goede fietsverhuur bij metrostation Noord die mooie fietsroutes uitstippelt door Waterland en de tuindorpen. “Er moet meer komen om Noord in te trekken”, zei Sjoerd Steenbeek.

Steenbeek hoopt dat hij niet hoeft te vertrekken, als over 2,5 jaar zijn tijdelijke vergunning verloopt. In het kader van toerisme spreiding is dat ook doodzonde, gezien de vele buitenlandse toeristen die bij hem langskomen.

Meer
Bekijk het dossier Toerisme in Noord
Download het document ‘Visie op Toerisme in Amsterdam-Noord’