Zorgen over bereikbaarheid en ruimte om te ondernemen in Noord

03 oktober

Slechte bereikbaarheid en weinig ruimte om te ondernemen. Dat waren de twee grootste zorgen die ondernemers met ons deelden tijdens een diner op 26 september in Hotel de Goudfazant.

Vijftien leden van VEBAN, waaronder Shell, Albemarle, Damen Shiprepair, HEMA en De Waard Bouw namen deel aan het diner. Ze spraken over de toekomst van Amsterdam-Noord.

De transformatie van Noord gaat sneller dan verwacht. Daar was iedereen het met elkaar over eens. De markt is gunstig, veel ontwikkelaars willen niets liever dan bouwen in Noord. En de gemeente voelt de druk toenemen. Het aantal inwoners stijgt razendsnel, wel 1.000 per maand. De Noordelijke IJ-oevers zijn zeer in trek voor woningen, de plek waar nu veel ondernemers zijn gevestigd.

“Er is steeds minder plek voor ons”, zei aannemer Martin Deurwaarder van De Waard Bouw. Zijn bedrijf op de Slijperweg heeft ruimte nodig om te kunnen laden en lossen. En dat kan niet als er gezinnen komen wonen met fietsende kinderen. Ondernemers zoals hij: de leveranciers, loodgieters, installateurs, autohandelaren en andere traditionele bedrijven, zullen misschien moeten vertrekken.

Maar waar dan naar toe? Purmerend, Zaandam? Almere? Of wil de gemeente ze graag vasthouden binnen haar stadsgrenzen? Sommige bedrijven zijn typisch Amsterdams, hebben hun klanten hier zitten en kunnen eigenlijk niet weg. Anderen zouden graag horen waar er wel plek voor ze is in de nabije toekomst.

Anderen voorzien nu al grote problemen met bereikbaarheid. Martine van der Hilst, service-manager bij Shell, houdt haar hart vast als ze ’s ochtends op het werk komt. Drie scholen staan op de in- en uitvalswegen naar de hoofdingang van Shell. Het is er nu al levensgevaarlijk. Hoe moet het als er nog meer mensen komen wonen in Buiksloterham?

“In China leggen ze eerst de infrastructuur aan voordat ze gaan bouwen”, vertelt vastgoedontwikkelaar Ted Biesterbos. In Noord lijkt het nu andersom te gebeuren. Iets waar VEBAN zich zorgen om maakt. De toevoerwegen zoals Klaprozenweg, Cornelis Douwesweg, Meeuwenlaan en Johan van Hasseltweg moeten in de toekomst zijn ingericht op de toename van bewoners en bedrijvigheid. De huidige versmalling van de Klaprozenweg met een busbaan in het midden wijst op het tegendeel.

En toch kan niemand echt voorspellen hoe Noord er over tien jaar uit zal zien. Ruim tien jaar terug hadden projectontwikkelaars allemaal plannen om bedrijfspanden op NDSM-terrein neer te zetten. Toen stortte de markt in en gebeurde er jaren niets, memoreert vastgoedontwikkelaar Daan Braspenning. Nu worden er honderden woningen gebouwd.