Haven-Stad: een nieuw stuk Amsterdam rondom het IJ
De gemeente Amsterdam heeft grote ambities voor het havengebied. In de toekomst werken en wonen hier 150.000 mensen. Allemaal binnen de ring van Amsterdam. Het gebied begint in Westerpark en breidt zich als een taartpunt uit richting Sloterdijk aan de zuidkant van het IJ en vanaf het Cornelis Douwesplein tot aan de Noorder IJ-plas aan de noordkant van het IJ.
Ingepland staan tussen de 40.000 en 70.000 nieuwe woningen, twee nieuwe metrolijnen (Isolatorweg – CS en de Zaanlijn) en drie extra pontverbindingen. Dit over een tijdspanne van ruim 30 jaar op locaties waar nu voornamelijk bedrijven staan. Dit kan grote gevolgen hebben voor de huidige bedrijven. Zij die volgens de milieunormen te vervuilend zijn, zullen moeten verhuizen. Waar naar toe is onduidelijk.
Dichte bebouwing
De eerste locatie voor woningbouw ligt naast Sloterdijk, aan de noordkant van het Westerpark. Meer dan 11.000 woningen komen hier, in flats van 30 meter met hoogte accenten tot 60 – 90 meter en soms zelfs tot 150 meter. Een dichte bebouwing met in de plinten winkels, kantoren en bedrijven.
Amsterdam-Noord na 2029
Amsterdam – Noord is na 2029 aan de beurt. De bedrijventerreinen Cornelis Douwes maken onderdeel uit van het Houthaven/NDSM convenant, in 2009 afgesloten tussen enkele grote bedrijven, de provincie en de gemeente Amsterdam. Woningbouw mag hier pas na 2029 plaatsvinden. De voorbereiding kan wel al vanaf 2024 beginnen. De gemeente wil het stoere karakter van de scheepswerven met zijn insteekkanenalen, pieren en kades behouden. Maar ook hier geldt een dichte bebouwing.
Bedrijven die te vervuilend zijn (milieucategorie 3,1) moeten verhuizen. Daarvoor denkt de gemeente aan is de Melkweg/Oostzanerwerf, het gebied ten noorden van Cornelis Douwesweg, in de oksel van de A10. Maar dit gebied zou ook kunnen worden aangemerkt als sportlocatie in combinatie met woningen, aldus de gemeente. De gemeente heeft daarin nog geen duidelijke keuze gemaakt. Ook is onduidelijk of Damen Shipdock kan blijven.
Zaanlijn niet voor 2040 te verwachten
Een metrolijn naar Zaandam heeft geen prioriteit. De Zaanlijn staat ingepland vanaf 2040. Er wonen nog te weinig mensen langs het tracé om hem rendabel te maken. Voorlopig wil de gemeente de busverbinding over de Klaprozenweg en Cornelis Douwesweg door gaan trekken over de A10 heen naar het Hembrugterrein. Dit moet de eerste groei van passagiers opvangen.
De aanleg van het ontbrekende stuk metrolijn tussen Isolatorweg en Centraal Station heeft duidelijk prioriteit. Deze moet in 2030 klaar zijn.
Vragen of opmerkingen?
Neem contact op met Julie van Traa via julie@veban.nl.